Door op 5 mei 2013

“Staat ze daar op hoge hakken belangrijk te doen”

Vanmiddag vijf mei, de middag waarop wij de Dag van de Arbeid vierden sprak  Agnes Wolbert ( Tweede Kamerlid) bevlogen over Brigitte de Waal in Zorgcentrum de Voorde

Brigitte de Waal maakt twee scholen schoon en een klaslokaal schoonmaken  moet ze doen in 90 seconden.Agnes leest voor uit boek Vooruit “Resultaatwerken noemen ze dat. Ja maakt dat de kat maar wijs. In 90 seconden kan helemaal niet. Weet je wat een smeerkezen die kinderen zijn? Poep onder de schoenen en kauwgom overal aan vast plakken. Ze weten het wel hoor. Dat het niet kan in 90 seconden interesseert ze geen ene moer. Ik heb het weleens tegen zo’n troela op hoge hakken gezegd, zo’n managementtroela in een mantelpakje met een decolleté van hier tot aan de navel. Staat ze daar op hoge hakken belangrijk te doen bij de directeur. Gek genoeg komt het alleen bij Effectief voor. Met de rayonmanager van CSU heb ik totaal geen problemen, prima wijf, die is net als ik, staat achter je, ik ga met plezier dan naar mijn werk en dan meldt je gewoon niet ziek. Bij Effectief gaat het iedere keer hartstikke mis. Die troel laat iedere keer zien dat ze boven ons staat, wil niet dat we onder werktijd praten”

Voor schoonmaakwerk wordt nauwelijks nog geld vrijgemaakt en situaties als waar Brigitte werkt zijn normaal geworden.

Met dit verhaal van Brigitte de Waal neemt Agnes ons even mee naar de echte wereld van flex contracten, nul uren contracten en hoe ongelofelijk belangrijk het is om goede contracten af te sluiten. Nederland heeft de meeste flexcontracten van heel Europa. Brigitte staat symbool voor alle schoonmaakwerken. Gemeenten hebben steeds minder geld voor de huishoudelijke hulp. In het sociaal akkoord van Lodewijk Asscher wil de PvdA een eind aan flex werken en nul urencontracten. Daar is hard voor gevochten en in deze coalitie met de VVD mogelijk gemaakt.