PvdA Coevorden wenst jullie een fijne Kerst

24 december 2023

Wij wensen jullie een fijne Kerst en een gelukkig nieuwjaar.

2023 was een veelbewogen jaar met verkiezingen voor de Provinciale Kamer/Waterschappen/Eerste Kamer en Tweede Kamer. Veel mensen hebben zich dit jaar zorgen gemaakt om hun bestaanszekerheid. Ook mensen met een goed inkomen kregen het steeds moeilijker. In 2023 hebben wij ons daarom ingezet op bestaanszekerheid in de breedste zin van het woord. Dat heeft mooie resultaten opgeleverd. In 2024 gaan we met nieuwe energie verder met Coevorden een sociale, veilige en mooie gemeente te maken.

MFC Schoonoord

Voor de PvdA is een multifunctioneel centrum in Schoonoord een lange wens. Één locatie in het dorp waar sport, ontmoeting en onderwijs samenkomt. Sinds 2014 hebben wij het op de politieke agenda gezet en eindelijk heeft dit jaar een groot deel van de gemeenteraad ingestemd met het plan. Dit biedt Schoonoord veel kansen. Door onderwijs nieuwe huisvesting te geven komt er veel ruimte vrij voor woningbouw.

Meer aandacht voor toegankelijkheid in beleid

Dat iedereen mee kan doen is belangrijk voor bestaanszekerheid. Voor mensen met een beperking is dit nog niet altijd vanzelfsprekend. Begin 2023 hebben we samen met het Platform Gehandicaptenbeleid een schouw uitgevoerd in het centrum van Coevorden. Zo hebben we ervaren hoe het is om met een rolstoel of scootmobiel door de binnenstad te kunnen bewegen. Naar aanleiding van onze schouw hebben we de wethouder gevraagd om het Platform Gehandicaptenbeleid weer goed te betrekken bij de inrichting van de buitenruimte in onze gemeente. Dit is door wethouder Joop Slomp toegezegd.

Verbeteren van de doe-mee-pas

In maart van 2023 hebben we een bijeenkomst gehouden over armoede. Uit de bijeenkomst kwam naar voren dat de doe-mee-pas (een regeling voor minima om gebruik te maken van speciale aanbiedingen) niet helemaal toereikend is. Ervaringsdeskundigen vertelde hoe de doe-mee-pas helpt bij cultuur, sport en ontmoeting, maar niet bij zorg. PvdA Coevorden heeft via een aangenomen motie het college opgeroepen om te onderzoeken hoe de doe-mee-pas beter kan en dat te doen in gesprek met de gebruikers van de pas.

Veiligheid & drugsaanpak hoger op de agenda

Drugsgebruik lijkt steeds meer genormaliseerd en druggerelateerd geweld neemt toe. Het is vaak in het nieuws dat een drugspand ontdekt wordt. De PvdA maakt zich zorgen om deze ontwikkeling. We zien graag dat susteams worden ingezet om plekken waar veel drugshandel is te verstoren. De burgemeester heeft aangegeven om begin 2024 dit op de agenda te zetten en verder te bespreken met de Raad.

Uitvoering gegeven aan het noodfonds

In 2022 heeft PvdA Coevorden twee moties ingediend om onze inwoners en clubs te ondersteunen ten tijde van hoge inflatie. Hoewel de inflatie wat aan het afnemen is, is het leven voor veel mensen en verenigingen nog steeds te duur. Samen met BBC2014 hebben we het college opgeroepen te komen met een fonds om clubs te ondersteunen. Verder heeft de PvdA gevraagd om een maatwerkfonds waar alle inwoners van Coevorden, ongeacht hun inkomen, kunnen aankloppen als ze in de financiële moeilijkheden zitten. Het Noodfonds Energie voor verenigingen en dorpshuizen en het Maatwerkfonds zijn in korte tijd door de ambtenaren en wethouder Joop Slomp in elkaar gezet en in 2023 konden clubs en inwoners er gebruik van maken.

Extra ondersteuning voor mantelzorg.

Wethouder Joop Slomp heeft een extra voorziening aan de Wmo toegevoegd, logeerzorg. Deze zorg is bedoelt om mantelzorgers te ontlasten. De zorg wordt tijdelijk overgenomen door professionele hulpverleners om zo mantelzorgers wat rust te bieden. Wethouder Joop Slomp: ‘We kiezen er bewust voor om deze voorziening uit de Wmo te vergoeden wat maar weinig gemeenten doen. En daarin zijn we best bijzonder. Meestal moet de financiering voor logeerzorg komen uit de zorgverzekeringswet of de wet langdurige zorg. Dit staat een vlotte aanvraag en toekenning in de weg. Wij kiezen voor een laagdrempelige voorziening en zorgen er zo voor dat de logeerzorg sneller terecht komt bij inwoners die dit echt nodig hebben.’