PvdA Coevorden aanwezig bij werkonderbreking EMCO

17 mei 2023

Recht op een waardig werk en een eerlijke beloning

Voor PvdA Coevorden is bestaanszekerheid de kern van waar wij voor staan. Alle inwoners en werknemers in onze gemeente verdienen waardig werk en voor dat werk een eerlijke beloning. Voor medewerkers van de EMCO is dat niet het geval. Hun loon blijft achter omdat de CAO’s nog van voor de inflatie zijn. Vandaag hielden de mederwerkers van de EMCO daarom een werkonderbreking om een waardig loon te eisen. Daarbij waren PvdA wethouder Joop Slomp, raadslid Marjan Nijenbanning en afdelingsvoorzitter Hennie Scholte ter Horst aanwezig.
Hoewel ze belangrijk werk doen voor de gemeente komt het geld voor hun salaris niet uit de gemeente. De landelijke overheid is verantwoordelijk voor de financiering van sociale werkplaatsen zoals de EMCO. Daarom diende PvdA raadslid Gilbert Mulder in maart een motie om het college op te roepen zich hard te maken voor de werknemers in de sociale werkplaatsen. Wethouder Slomp wist vandaag te vertellen dat de brief vanuit de gemeente zowel naar de verantwoordelijke ministers gaat als de VNG, de koepelorganisatie voor de Nederlandse gemeenten.
Marjan Nijenbanning en wethouder Slomp tekende ook nog het spandoek. Dit spandoek gaat op 7 juni mee naar Utrecht, dan is er een landelijke actiedag in Utrecht voor de sociale werkplaatsen. Medewerkers van de EMCO zullen daarbij ook aanwezig zijn.