Onderhoud van groen en wegen

Door Joop Slomp op 15 oktober 2017

Op het onderhoud van wegen en groen is de afgelopen periode heel fors bezuinigd. Dat moest ook wel, want de gemeente stond er slecht voor in 2014. De algemene reserve was bijna leeg en financiële ingrepen waren nodig om te voorkomen dat de gemeente onder curatele van de provincie zou komen te staan.

Voor sociaal democraten liggen ingrepen in het onderhoud op wegen en groen dan meer voor de hand dan bv. bezuinigingen op zorg, welzijn, participatie of ondersteuning van minima. Dus ook terugkijkend denkt de fractie dat toen gemaakte  keuzes nog steeds goed te verdedigen zijn.

Gelukkig zien we nu in de gemeentefinanciën ook dat het tij gekeerd is. Er komt in snel tempo meer ruimte in de begroting, de algemene reserve loopt fors op. Dus is er nu ook ruimte om te kijken wat er in de basis voorzieningen van de gemeente aan problemen en wensen van de bevolking liggen.

Het niet of nauwelijks onderhouden van wegen is daarbij een probleem dat aangepakt moet worden. Uit inspecties blijkt dat de kwaliteit van de wegen achteruit loopt. We moeten voorkomen dat we het paard achter de wagen spannen en in de toekomst nog veel meer moeten investeren om de veiligheid te kunnen garanderen. De komende jaren zal het onderhoud dan ook op een niveau gebracht worden, dat boven het niveau van voor de crises lag. De opgelopen achterstand in onderhoud kan daarmee ingehaald worden.

Ook het groen onderhoud zal de komende twee jaar een impuls krijgen. Daarbij is vooral aandacht voor het omvormen van plantsoenen naar beplantingsvormen die minder arbeidsintensief zijn. Daarbij moet u denken aan een dichte bodembedekkende beplanting, waarin minder geschoffeld en gewied hoeft te worden.

Onkruid bestrijding op trottoirs, pleintjes e.d. zal ook meer aandacht krijgen. Hierbij moet echter niet uit het oog verloren worden dat de vroegere chemische bestrijding van onkruid wel effectiever was, dan het tegenwoordige branden of borstelen. Je ziet gewoon dat het onkruid sneller terug is. Maar vanuit milieu perspectief zullen we een iets ander beeld wel moeten accepteren.

Verder is een overgang naar een meer natuurlijk bermbeheer in de raad besproken. Door het maaisel af te voeren ontstaat er een schralere berm, met een grotere natuurlijke soorten rijkdom en een kortere vegetatie. Dit kan een enorme impuls zijn voor flora en fauna en een grotere bloemenrijkdom draagt bij een een prettige woon en leefomgeving. De fractie is hier dan ook een voorstander van. In aanvang zal dit een investering vragen, maar wanneer de verschraling eenmaal bereikt is, werkt het ook nog kosten verlagend. Hier zal bij de begrotingsbehandeling een besluit over worden genomen.

Joop Slomp

Ik ben Joop Slomp en woon samen met Wilma in de wijk Lootuinen in Coevorden. We hebben vier kinderen waarvan erop dit moment nog drie thuis wonen. Ik heb mijn hele werkzame leven met ontzettend veel plezier en voldoening in de zorg gewerkt. In diverse functies, soms uitvoerend en soms leidinggevend. Bij het werk in

Meer over Joop Slomp