Joop Brink gestopt als Raadslid

Door Lars Oebeles op 2 juli 2023

Joop Brink neemt na bijna 19 jaar in de Coevordense politiek afscheid

Na bijna 19 jaar in de Coevordense politiek, als raadslid en wethouder, nam Joop Brink 20 juni afscheid van de gemeenteraad van Coevorden. Als wethouder heeft hij veel voor Coevorden kunnen betekenen. Hier kreeg hij ook erkenning voor. In 2022 werd hij uitgeroepen tot beste lokale bestuurder van Drenthe door het vakblad Binnenlands Bestuur. In 2022 nam Joop afscheid als wethouder om weer plaats te nemen in de gemeenteraad nadat hij met voorkeurstemmen in de raad gekozen werd.

Begin van dit jaar kreeg Joop te horen dat hij ziek was, hoewel hij inmiddels het behandelingsproces heeft doorstaan is het voor hem reden om afscheid te nemen van de raad. In zijn afscheidsspeech benadrukte hij nogmaals dat de gemeenteraad het hoogste orgaan van de gemeente is. De raad moet zichzelf niet tekort doen. De griffier heeft recent alle fracties bezocht om te praten over de ondersteuning. Als wethouder heb je een legertje ambtenaren, als raad een paar medewerkers op de griffie.

Joop citeerde ook zijn naamgenoot, Joop den Uyl. “Waar visie ontbreekt, komt het volk om.” De raad moet zichzelf ook niet verliezen in te kleine of te specifieke onderwerpen. “Verlies u niet in honderd meter fietspad, als u het verkeersbeleid en de veiligheid niet op orde hebt.” Het algemeen belang dient voorop te staan. Een belangrijke les die Joop de raad mee wil geven is dat je in de politiek een passant moet blijven, die niet aan de stoeltjes verkleefd. “Dus ik vertrek en u blijft, maar blijf nooit te lang.”

Joop wordt opgevolgd door Gilbert Mulder. Gilbert is dezelfde avond benoemd tot raadslid en dat is niet bepaald een nieuwe ervaring voor hem. Vorige periode was Gilbert al raadslid en na de verkiezingen van 2022 is hij benoemd tot burgercommissielid om vervolgens twee keer Albert Lubbelinkhof te mogen vervangen en één keer Joop Brink. Dat is volgens ons een absoluut record om in zo’n korte tijd voor de vijfde keer tot raadslid te worden benoemd. We wensen Gilbert en Joop veel succes!

Lars Oebeles

Ik ben Lars Oebeles, geboren op 20 april 1995 en woon mijn gehele leven al in Dalen. In het dagelijks leven ben ik handhavingsjurist bij de gemeente Hardenberg. Tevens ben ik voorzitter van de CPO Daler Starters, een collectief particulier opdrachtgeverschap om woningen voor starters te realiseren in Dalen. Ook help ik het Filosofiecafé Emmen

Meer over Lars Oebeles