9 juli 2019

Beschouwingen Kaderbrief 2020

Voorzitter, leden van de raad en andere luisteraars.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de PvdA fractie is in algemene zin dik tevreden met de voorliggende kaderbrief. De situatie kan volgens mijn fractie worden samengevat als: we hebben het huis op orde, we zijn in control, veel van de ambities van dit college zijn op planning en geld gezet, en waar dat nog niet gedaan is geeft het meer jaren perspectief voldoende ruimte om dat alsnog te doen. Dan denken wij bv. aan middelen voor duurzaamheidsbeleid, of bv. de nieuwbouw c.q. Renovatie van de Nieuwe Veste.

De politiek wordt er niet spannender op, maar dat is niet anders. Spannende politiek is leuk voor de krant, maar de burger heeft meer aan degelijke resultaten.
Onze fractie heeft op dit moment dan ook geen behoefte om voor 2020 nieuwe ambities toe te voegen. Sterker nog, we denken eerder dat dat onverstandig zou zijn gezien het inspanningsniveau dat van de organisatie gevraagd wordt om de strategische agenda van dit college tot een geslaagde uitvoering te brengen. Voor onze fractie kan het accent liggen op kwaliteit in de uitvoering van de gemaakte plannen voor het jaar 2020.

Zijn er dan helemaal geen zorgen, jawel, maar die worden vooral op landelijk niveau veroorzaakt.
Het lukt dit kabinet van jaar op jaar maar niet om de plannen die zij heeft ook voldoende tot uitvoer te brengen. De minister van financiën spreekt van significante onderbesteding. En omdat de inkomsten van de gemeente gekoppeld zijn aan de uitgaven van het rijk, zitten we in de gemeente met de gebakken peren. Het kabinet heeft daarbij ook flink boter op zijn hoofd, door aan de ene kant te pleiten voor hogere salarissen, en aan de andere kant zelf de hand op de knip houden, als het om bv. onderwijs of zorg gaat.

Bij de gemeenschappelijke regelingen zien we uitzet van lasten. Een punt om in de gaten te houden. Het zou aardig zijn als daar ook wat meer gekeken werd naar de ontwikkeling van het accres.

Op het aandachtsgebied zorg zit een ander zorgpunt. Waar we in voorgaande jaren door steeds tijdig te anticiperen op komende financiële ontwikkelingen binnen het sociaal domein uit konden komen met de budgetten, zien we dat dat steeds moeilijker wordt. Het sociale domein, is met zijn vele openeind regelingen kwetsbaar voor financiële tegenvallers. De structurele financieringsproblematiek binnen de jeugdzorg wordt door het kabinet opgelost met eenmalig geld. En het is dan ook maar de vraag of het geformuleerde uitgangspunt dat het sociale domein zich binnen zijn eigen budgetten moet bedruipen, op termijn houdbaar is.

De gemiddelde zorgkosten per inwoner liggen in de gemeente Coevorden zo’n 7 procent hoger dan het landelijk gemiddelde. Tel daarbij de gevolgen van vergrijzing, extramuralisering van de ziekenhuiszorg en de GGZ op, en iedereen kan bedenken dat de druk op het gemeentelijk sociaal domein verder zal toenemen.

Wij roepen het college dan ook op om preventie verder te versterken. En natuurlijk niet alleen vanuit een financieel perspectief. We refereren bv. nog eens aan hetgeen laatst in de commissie vergadering gewisseld werd rond het aantal meldingen bij Veilig Thuis. Achter die meldingen zit vaak een hele wereld aan sociale, financiële, en gezondheid ellende. Het integraal benaderen van probleemsituaties, het verder werken aan preventie, en het doorontwikkelen van vroegsignalering zien wij daarbij als opgaven.

We zien in de kaderbrief dat u de 1000 dagen aanpak wilt omarmen. Wat ons betreft mag u daar fors op inzetten, want wij kennen dit als een succesvolle preventieve methode met name bij gezinnen in achterstandssituaties.
Het voorkomen van ziekte en ellende is natuurlijk altijd beter en waarschijnlijk ook goedkoper, dan het genezen. Als het college nog kans ziet om er qua preventie nog een schepje bovenop te doen, dan graag. Wellicht bied de reserve voor innovatie in de zorg hier nog mogelijkheden.

Verder denken we dat we nog wel wat te doen hebben ten aanzien van de inrichting van de samenleving als het gaat om toegankelijkheid. Ik herinner nog maar eens aan motie 2016-10 waarin we afspraken om voortdurend aan de toegankelijkheid van onze gemeente te werken. Fysieke toegankelijkheid, maar ook toegankelijkheid van informatie. College, wordt het bv. niet eens tijd om een eenvoudig leesbare publieksversie van de belangrijkste jaarstukken te laten verschijnen?

Toegankelijkheid is geen explicite verantwoordelijkheid van de gemeente, maar van de hele samenleving, hoewel zij natuurlijk wel het goede voorbeeld moet geven. Dus ook van de winkelier op de hoek. Waar we als samenleving willen dat mensen met bv. de ziekte van alzheimer, of met verward gedrag, langer in de wijk blijven wonen, moeten we ook bereid zijn om moeilijk begrijpbaar gedrag wat meer te accepteren en soms eens een handje toe te steken.
In dezelfde motie spraken we af bij ontwikkelingen in de fysieke ruimte expliciet aandacht aan toegankelijkheid te geven. U mag van onze fractie verwachten dat we dat kritisch blijven volgen.

Voorzitter dan heb ik nog een aantal losse onderwerpen die ik bij langs loop.

Tarief differientiatie OZB.
Afgesproken is dat dit onderwerp opnieuw bediscussieerd zal worden in de commissievergadering na het reces. Ons uitgangspunt zal in ieder geval zijn dat we streven naar verlaging van de OZB voor woningeigenaren, ten koste van lastenverzwaring voor grotere bedrijven. We hopen dat de commissie na de zomer het college voldoende richting mee kan geven om bij de begroting met een voorstel te komen.

Budget compensatiemogelijkheden windenergie
Voorzitter, bij de vaststelling van de begroting 2019 hebben we een bedrag van 61.000 euro opnieuw beschikbaar gesteld voor de wijken Heege en Vosmaten, als compensatiemogelijkheid voor de gevolgen van windenergie. Wij hopen toch dat het het college lukt om dit geld dit jaar uit te geven, zodat we het niet nogmaals mee hoeven nemen naar een volgend jaar?

Sportaccommodaties.
Op diverse plekken zijn er plannen voor opknappen en/of verduurzamen van sportaccommodaties, onder andere bij de Drostenhal en op het Grootveld. Maar wethouder komt het dit jaar ook nog zover dat de schop de grond in gaat?

Ter afsluiting voorzitter,
Een tweetal overlastdossiers uit de categorie natuur.

De eikenprocessierups is here to stay en de dennenprocessierups heeft inmiddels Gelderland bereikt. En in dermate grote hoeveelheden die bestrijden of opruimen welhaast onmogelijk maakt. Her en der zien we voorzichtige proeven met biologische bestrijding van de eikenprocessierups. Verbetering van de leefomstandigheden van insecten, vogels en vleermuizen hebben een positief effect, zo blijkt op verschillende plekken. Dat is ook een benadering die wij op de lange termijn voorstaan, en die 1 op 1 aansluit bij een natuurlijker beheer met herstel van biodiversiteit van onze bermen, plantsoenen etc. Natuurlijk moeten overlastsituaties direct zoveel mogelijk worden bestreden, maar op lange termijn moeten we het volgens ons veel meer hebben van meer natuurlijk evenwicht.

Een tweede dossier waar we aandacht voor willen vragen is bestrijden van roekenoverlast. We hebben uit informele contacten begrepen dat er gekeken wordt in overleg met de provincie wat er gedaan kan worden, maar het lijkt ons goed om ook hier in de openbaarheid te horen hoever het college er mee is en wat onze inwoners mogen verwachten.

Voorzitter, tot zover in eerste termijn.