Beleidsplan Sociaal Domein 2017-2020: “Samen krachtig”

16 oktober 2017

In de raadscommissie van 3 oktober werd het Beleidsplan Sociaal Domein besproken. Het gaat dus om de jeugdzorg, de zorg in het kader van de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) en participatie/ werk en inkomen.  In dit beleidsplan is de visie van de gemeente neergelegd voor de jaren 2017-2020. Het plan is gemaakt samen met veel organisaties,  instellingen en zorgverleners, en ook inwoners van Coevorden zijn daarbij betrokken.  Een mooi stuk werk!

Natuurlijk wordt voortgeborduurd op de weg  in de afgelopen jaren  is  ingeslagen. Inhoudelijk is al een goede basis gelegd, en financieel staat alles nu op de rails. Wij zijn daar als PvdA toch wel  trots op, samen met onze eigen wethouder Joop Brink. Daarmee kunnen we nu doorgaan en ook doorontwikkelen. De 5 pijlers van het plan zijn: Meetellen en meedoen, voorkómen, samenwerken, dichtbij en innovatie.

Heel belangrijke punten in het plan vinden wij als PvdA:

• Grote nadruk op preventie (voorkómen). Het is veel beter om problemen te voorkomen, dan om problemen later op te lossen. Er is dan vaak al veel schade en ellende,  die je veel beter had kunnen voorkomen. De inzet is om problemen, ellende en uiteindelijk ook kosten te besparendoor die problemen te voorkómen.

Dat is een hele opgave, zoals Joop Brink in de commissie uitlegde. Je weet vaak niet tevoren wat de beste manier is om iets te voorkomen, welke projecten en begeleiding daaraan het meest kunnen bijdragen. Dat is ook uitproberen, en de effecten zie je vaak pas goed op lange termijn … doorgaan en volhouden dus, en de ontwikkkelingen en effecten zo goed mogelijk in de gaten houder. Dat geldt zeker ook voor hele moeilijke en ingewikkelde problemen; zoals bv. de langdurige werkloosheid, armoede en (in samenhang daarmee vaak) slechte gezondheidssituatie in sommige families, die van generatie op generatie verder gaat.

• De burger en de oplossing staan centraal, en niet de regeltjes!  Dus: kijken wat er echt aan de hand is, hoe iemand of een gezin echt verder geholpen kan worden, wat echt wezenlijk bijdraagt aan het bereiken van een oplossing. En niet dus bv in welke regeling het precies past en wat daar bijhoort aan maatregelen. Maatwerk dus, zoals wij het noemen! In de afgelopen periode hebben wij dat als PvdA steeds als belangrijk punt genoemd, en we zijn blij dat dit in het beleidsplan zo duidelijk naar voren komt.Het gaat ons erom dat mensen echt worden geholpen, en daardoor weer goed kunnen (blijven) meedoen in de samenleving.

Met de keuze voor preventie en ‘de oplossing centraal’ kiezen we niet voor de gemakkelijkste weg, zoals Joop ook uitlegde. Maar we kiezen wel voor de aanpak die in onze ogen echt nodig is! En dat we daarmee ook wel eens iets zullen doen wat in de praktijk toch niet echt oplevert wat wij verwachten (bij het vookómen) of misschien de grens van de regeltjes wel eens moeten opzoeken, daar zijn wij ons van bewust.

Wij zijn blij dat ook alle andere fracties vierkant achter dit beleidsplan staat. Jammer alleen, dat het daardoor een hamerstuk is in de plenaire raadsvergadering van 17 oktober. Eigenlijk verdient dit beleidsplan zeker uitgebreid de aandacht in de raadsvergadering … Maar het tekent wel het brede draagvlak in de raad voor het beleid in het sociaal domein. En dat is mooi! Gefeliciteerd, Joop ! En dank aan iedereen die heeft meegeewerkt hieraan .