Jeugdzorg

De ontwikkelingen in de jeugdzorg zijn onstuimig en moeilijk voorspelbaar. In de jeugdzorg willen we meer inzetten op preventie en vroegsignalering. Een fijne, prettige schoolomgeving, een bloeiend verenigingsleven, het bestrijden van armoede en leefbare dorpen en wijken zien we daarbij als basisvoorwaarden. Effectieve samenwerking vraagt om vernieuwende samenwerking tussen de zorgprofessionals met andere partijen die zich intensief met jeugd bezighouden, zoals de scholen. Dit vraagt flexibiliteit, creativiteit en lef van de professionals. Zij moeten de ruimte krijgen om nieuwe manieren van werken uit te proberen en daarvan te leren.

Kleur in de samenleving

Verder vinden wij dat niet elk probleem een medisch probleem is of een professionele opvolging behoeft. Mensen zijn verschillend in wie ze zijn en hoe ze doen en die verscheidenheid brengt kleur in onze samenleving. Wij gaan uit van het meer normaal maken van die verscheidenheid. Volwassen worden gaat niet vanzelf, jong zijn brengt onzekerheid en soms teleurstellingen met zich mee. Omgaan met voor- en tegenspoed hoort bij het gewone leven. Bij indicatiestelling willen we hier een scherper onderscheid in maken. Wat is de werkelijke hulpvraag dat een professioneel antwoord vraagt. Welke vraag kan in het gebruikelijke netwerk opgevangen worden?

Wat willen we bereiken?
– Een beter leef- en leerklimaat door minder armoede.
– Een betere samenwerking tussen onderwijs en zorg.

Naar het verkiezingsprogramma