Door op 30 september 2014

Startsein voor herinrichting stationsgebied en aanleg Spoorboog Coevorden

Met de ondertekening van de overeenkomsten tussen de gemeente Coevorden, de provincie Drenthe en de Bentheimer Eisenbahn is maandag 29 september de aanleg van de Spoorboog officieel bekrachtigd. De realisatie van de Spoorboog is onderdeel van de uitvoering van het Regio Specifiek Pakket (RSP), waarbij in totaal 36 miljoen euro beschikbaar is voor de verbetering van de bereikbaarheid van Coevorden. Daarnaast is maandag het startsein gegeven voor de restauratie van het voormalige Van Gend & Loos loods aan de Parallelweg in Coevorden. Deze voormalige loods is onderdeel van het culturele erfgoed van Coevorden en krijgt na de verbouwing een nieuwe bestemming als Smart Work Centre.

De Spoorboog bestaat uit een nieuwe spoorbrug met een rechtstreekse aansluiting op de Euroterminal op het Europark in Coevorden. Door de aanleg hiervan wordt het rangeren van goederenterreinen verplaatst van het centrum van Coevorden naar het Europark. Dit biedt ruimte om het Stationsgebied opnieuw in te richten. De nieuwe Spoorboog biedt nieuwe kansen voor het goederenvervoer in Coevorden: er kunnen langere treinen (tot 700 meter) rangeren, het afhandelen van de goederen gaat sneller en er is minder overlast voor omwonenden. Uit de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) is gebleken dat de verbeterde bereikbaarheid van de terminal zeer waarschijnlijk leidt tot extra investeringen bij bestaande bedrijven en de vestiging van nieuwe bedrijven. Als gevolg hiervan zal de werkgelegenheid verder groeien.
Wethouder Jeroen Huizing: “De kansen die RSP biedt om fors te investeren in de bereikbaarheid en het openbaar gebied in het centrum van Coevorden, worden breed onderschreven door de raad. Ik ben blij dat we nu kunnen beginnen met de uitvoering. De spin-off van deze investeringen reiken ver, verwacht ik. De verwachte banengroei is belangrijk voor onze hele regio en ook van de verbetering van de stationsomgeving profiteren niet alleen de inwoners van Coevorden, maar ook bedrijven en inwoners in onze regio.”

De eerste uitvoeringswerkzaamheden, bestaande uit het aanbrengen van een damwand langs de spoordijk, zijn in oktober 2015 gepland. Het grootste deel van de werkzaamheden zal in 2015 en 2016 plaatsvinden, waarna de Spoorboog begin 2017 in gebruik genomen kan worden.

Verbindende schakel

De verplaatsing van het rangeerterrein maakt het mogelijk om het stationsgebied in Coevorden opnieuw in te richten. In de stedenbouwkundige visie van Coevorden, vastgelegd in het Wensbeeld, is de ambitie uitgesproken om de oude vestingstad nieuwe invullingen te geven waardoor duurzame economische ontwikkelingen mogelijk worden. De bedrijventerreinen Holwert-Zuid en Holwert- Midden krijgen een nieuwe invulling, waarbij het Stationsgebied de verbindende schakel vormt met het centrum. Het Stationsgebied wordt ingericht als een aangenaam verblijfsgebied voor bewoners en bezoekers, de sociale veiligheid en de verkeersveiligheid worden verbeterd en er komt een directe verbinding met Holwert.

Westelijke spoorzone

De sanering van Holwert-Zuid en de herinrichting als woon- en winkelgebied is inmiddels in volle gang. De aanpak van Holwert-Midden begint nog dit jaar, in combinatie met de eerste fase van de inrichting van de Westelijke spoorzone. Dit werk bestaat uit de herinrichting van de Parallelweg, de aanleg van parkeerplaatsen in de spoorzone bij de Van Gend & Loos loods en de restauratie en herbestemming van de deze loods. Na de ingebruikname van de Spoorboog in 2017 en de vermindering van het aantal sporen in het centrum, volgt de tweede fase van de aanpak van de Westelijke spoorzone. Tijdens deze fase is de aanleg van een nieuw stuk Stadsgracht gepland. De gemeente voert hierover momenteel gesprekken met het waterschap Vechtstromen. De kosten voor de aanpak van de eerste fase van de Westelijke spoorzone bedragen ongeveer 3,5 miljoen euro, waarvan 30 procent door de provincie Drenthe in het kader van het Provinciaal Herstructureringsprogramma bedrijventerreinen (PHP) wordt gesubsidieerd. De overige kosten worden grotendeels vanuit het RSP gedekt. De gemeente levert vanuit het rioleringsfonds een bijdrage van € 630.000 in de kosten.

Van Gend& Loosloods

De beeldbepalende voormalige loods van Van Gend & Loos wordt gerestaureerd en krijgt een nieuwe bestemming als Smart Work Centre. De loods is vermoedelijk gebouwd tussen 1911 en 1924 en is destijds in dezelfde stijl gebouwd als het toenmalige NS-station in Coevorden. Behalve als loods van Van Gend & Loos heeft het gebouw dienst gedaan als douanekantoor en als kantoor van de Bentheimer Eisenbahn. De gemeente Coevorden hecht veel waarde aan het behouden en herbestemmen van het cultureel erfgoed.

Na de restauratie wordt de loods verkocht en zal deze onder meer als Smart Work Centre worden geëxploiteerd. De gemeente heeft met vastgoedonderneming Orangerock uit Emmen een principe afspraak over de verkoop van de loods. In de komende periode zullen de afspraken nader worden uitgewerkt en vastgelegd.

Gedeputeerde Rein Munniksma: “Voor de economische ontwikkeling van het platteland is het van wezenlijk belang dat zzp-ers en andere kleine ondernemers een werkplek kunnen vinden voor een afspraak met een klant, kunnen netwerken en kunnen beschikken over snel internet. Gezamenlijk zijn we er in geslaagd om voor de beeldbepalende Van Gend & Loosloods op een historische plek een passende herbestemming te vinden en de ondernemers te faciliteren.”

De investering in de restauratie en de verbouwing wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van het Europese Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELPO), de provincie Drenthe (Provinciaal Herstructuringsprogramma PHP) en het RSP.